sholgersson

Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av Sofie Holgersson - 2 oktober 2013 10:46

Igår blev det en jobbig start på morgonen/dagen.

Natten började med att jag vaknade efter 1,5 timme på kudden med sådan huvudvärk att jag kunde inte ligga stilla alls. Det var så pass att tårana rann och samtidigt ände jag hur varm jag var och det kändes somom svetten bara rann om mig. Blev att ta lite huvudverkstabbletter... Men det var inte lätt att ligga stilla för det pulserade så i huvudet efter mycket om och men lyckades jag hitta en position där hela kroppen gick med på att ligga stilla. Tack vare att daniel låg och kliade mig på ryggen lyckades jag slappna av och soma om någon timme i alla fall en hel timme i alla fall.. Jag låg kvar i sängen när moa och daniel åkte fortfarande emd huvudvärk. Låg och funderadelänge om jag skulle ställa in rehab denna dagen men kände att det skulle jag inte göra för att det kändes inte okej. Kämpade på och gjrde mig klar för att taxin skulle komma och hämta mig och jag be ihop även att huvudet pulserade. Men när jag väl gick ut för att taxin skulle komma så sto jag där ute en härlig höst morgon och helt plötlsigt fick jag en lusitg känsla i hela kroppen så jag ringde för att dubbelkolla när tacxin skulle komm.. OJOJ rehab hade glömt boka min taxi och sofie blev ganska arg med tanke på hur jag mådde och ändå skulle jag kämpa mig ner till karlshamn. Efter ett par samtal med rehab och beställnignscentralen kunde de lösa en taxi 50 min senare. Det gjore mig jätte streesad att jag inte kunde göra något åt sitvationen. Jag ville inget annart än bara ta bilen och köra men det vista jag ju inte skullle fungera. Så en undermedveten stresss började komma samtidigt som jag blev ledsen och besviken på att jag skulle missa början som alla andra fick vara med om. 


 


Jag kom lagom till ämnet ACCEPTANS!

Det var ganska intreesant att se hur folk faktist tolka ett och samma ord. 

Vi fick en övning där vi skulle beskriva vad acceptera - att acceptera betyde för oss!

VI alal skrev ner olika saker men det var ganska likt vad gruppen tyckte men dem på rehab menade något helt annart. 

För mig /oss är ordet acceptera negativt. Jag vill kunna skjälv och inte ha det så här med smärtan. 

* Att kunna be om hjälp

* Att vänja mig vid att göra saker långsammare

* Jag kan ej göra allt som jag gjorde förut

* Att "gilla" läget som det är nu

* Acceptera + respectera andra människor

* Kan acceptera viss smärt men inte för mycket smärta

* Taggarna utåt när ordet nämns " Det är som att ge upp hoppet"

* Svårt ord/Svårt att acceptera smärtan

* Kan inte acceptera

* Svårt att acceptera att livet ändrats

* Hittar många nya sätt

* Svårt att se möjligheter för alla hinder

* Inse att jag aldrig bli smärtfri Det är som det är

* Inse att jag är mänsklig inte kan göra allt

* Svårt vill göra saker själv

*Man få lära si leva med det

* Svårt när inte andra acceptera då kan inte jag acceptera

* Rädd för att ge upp

 

Det de på rehab menar är at vi skall inse hur det är inget annart. Vi alla tolka ACCEPTERA på olika sätt. Man kan säga att det är ett dubbelt ord både positivt och negativt för många. 


 

 


Det är svårt att acceptera det som är smärtsamt i livet rädslor,sorg,förluster m.m

För det mesta hittar vi sätt- någon sorts metod som gör att man kan leva med det. Energin ägnas ofta åt att få bort det svåra - inte bara leva med det.

Vi lever i en nu tid där allt hela tiden pratas om förändrignar det sker hela tiden nya utvecklingar nya uppdateringar med mera. Och är man inte med på förändrignarna är man emot utvecklingen. Ibland är det inte till det bättre men det är så världen fungera det kommer hela tiden ske nya förändringar. 
För att vi skall kunna följa med i utvecklingen behöver alla samtildegt Stillhet och lung och ro även en time-out. Att stanan upp och vara i nuet inte något annart. 

Man skall hela tiden tänka på framtiden pensionen, skolor för sina barn, elbolag m.m Så det är inte lätt att samtidigt leva i nuet när det hela tiden sker olika saker som påverka framtiden. Det är därför det är vikigt att man lär sig hitta sin egna våg balans mellan acceptera och förändring. Ingen har sagt att det är lätt men det måste göras. Och som allt det tar tid, övning ger f'rdighet.

En bit jag måste öva på ät avslappningen återhämtningen och till en böjan 10 min om dagen. Jag har en app som jag lyssnar på men jag har konstaterat att jag somnar för min kropp är så trött. Spela ingen roll hur jag gör. Men har fått veta att det tar tid med mindfullness. Det kan ta 1 år att komma in det så man inte somnar. Men man får börja med ex 10 min när man klarar det så kan man lägga på 2 min till. Lite men låmgsamt.

En vis sak med detta med att Acceptera är det att själv acceptera innan  andra kan acceptera. Vara tydlig, inte gå runt att inte väntar på att folk skall förstå bara man själv förstår har man kommit långt.

Att inte kämpa emot sina tankar, Ju mera vi tänker att vi itne skall ju mera gör vi det.

ATT GÖRA SÅ BRA SOM MÖJLIGT AV ALLT :)

 

En annan sak vi gjorde var att vi skulle skriva tre bra egenskaper om oss själv aoch dela med dem. Sen skulle vi säga något bra om den som satt brevid oss och man blev glad att höra positiva saker om en själv. Jag fick även en tjej att få tårana i ögonen jag sa bara till henne att hon var en bra förebild att jag ser upp till henne. Sen när man kommer hem läser man på fb att hon komenterade det och det gör att man själv blev ännu sladare att jag lyckats göra någons dag är så härlig känsla.

Vi alla är dåliga på att ge beröm och ta emot beröm. Det är lika svårt att säga tack som att berömma någon.

Man är väldigt snabb om någon säger att man har en fin tröja så säger ofta jag den gamla trasan eller något liknande man säger ofta inte TACK så jag tycker att man skall bli bättre på att faktist titta upp och berätta för folk att man tycker de är fina eller någon bra egenskap de ha det kan vara allt. Men ibland kan ett enkelt ord göra någons dag. Som jag lyckades med.


Du är inte

alltid fri att välja

omständigheterna i ditt liv

Men du kan alltid välja

vad du gör av

omständigheterna:)


På eftermiddagen hade vi skapande vi skulle alla måla och då blev temat ett träd. Jag fick så ont av att stå så istället för att ta en paus så målade man på och det blev inte alls som man tänkt sig i  huvudet man blev mer agresiv i duttandet. 

 

 


Resan hem var jobbig allt värkte och jag ville bara sova. Är väldigt trött på att åka färdttjänst. 

 


När mannen och dottern kom hade han fixat maten för jag la mig på soffan när jag kom hem och jag somnade till gud vad trött jag var:( Men det beövdes efter allt stress dagen började med.

Kvällen innan Moa somande blev obligatoriska nalle puhs godnattsaga nu kan moa sången man bir lika glad varje gång:)


 

Hoppas att ni gillar att läsa min blogg om allt som händer i mitt liv om alla mina tankar på allt.

Jag gillar att skriva av mig jag förstår allt på ett anart sätt. Samtidigt jag får rensa lite luftpå tankar och funderingar.  

 Ta fram barnet i dig och lev i nuet var mindfullness. Lev här och nu du kan inte inte ändra på det som varit du kan inte påverka framtiden för man vet inte hur den kommer bli men man kan vara här och nu och njut av varje minut vare dag på dens unika sätt. Sen har jag aldrig sagt att det är lätt men jag försöker varje dag att kämpa och göra det konstant..


Har en trevlig onsadg i den fina solen.

Nu skalljag göra mig lite lunch sen blir det att avnjuta den i sloen på vår härliga altan i 17,8 grader.

 Ta vara på varandra och på dagen.

Presentation

Mitt namn är Sofie Holgersson och jag är 35 år. Här får du läsa om mig och mitt liv som mamma. Hur jag inte ger/gett upp. Utan blivit starkare :)
En kamp mot mig själv och min egna vilja! Där jag bestämmer.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards