sholgersson

Alla inlägg under februari 2015

Av Sofie Holgersson - 28 februari 2015 19:09

Fredag morgonen började med ett nytt besök till uppsala. Många nya intryck, nya rekord, även en lung och hermonisk resa denna gången. Var inte dålig när jag åkte upp utan bara lite fin skustering var det som väntade. Så det blev helt enkelt en sådan. Får även hoppas att nu kanske det blir ännu bättre för som hon förklarade så skall den ge bästa effekten på detta läget så det skall bli spännande och se. Sen pratade vi lite om landstingen rent allmänt men en sak värmde mig starkt inombords det var när sköteskan sa att så här långt hade jag aldrig kunnat komma om det inte vore för min enorma kämpa glöd och vilja. Hur min första resa till uppsala kunde ändra livet så för mig. Det är en sådan unik sak jag själv inte kan förstå. Har verkligen klättrat långt på vilje stegen för att komma hit. Så med ett sådnat smile lämnade jag uppsala för denna gången för återseende vid nästa skustering :)

Sista innan hemresa blev en avkopplande fika innan bording på planet hem.

Dagen idag har vi spenderat ihop med Lina & Niklas med familjen. Vi har gjort Karlskrona eller rätta sakt lekandet för en himla massa bus på oss alla.

Sen hem för att grilla och fortsätta mysa.
Nu är det soffan med familjensom gäller :)

Av Sofie Holgersson - 26 februari 2015 20:03

Ja nu blir det lite fin skysteringar som väntar under morgondagen i Uppsala så en resa dit väntar. Hoppas på fint väder så man kan passa på att få lite frisk luft och lyffsa omkring där under dagen.

Idag känner jag mig glad rent allmänt. Kroppen börjar komma igång efter en dålig start på veckan men ta tjuren i hornen och ut och gick en runda så här på kvällnignen för att inte vakna imorogn med tant varning :)
Har faktist till och med börjat plocka ihop pallar vi skall skicka till g-kås lite små häftigt :) jag har fått tänka om i arbetsställnignar idag och vissa rörelse gjorde det mera markerat i kroppen än andra men då skönt när man kommer på det själv. Sen har jag goa kollegor som ger värme och glädje av sin närvaro :)
Moa var hos tandläkaren idag och bara beröm på fina tänder :)
Den dök mamma och en del av syskonen upp och snodde en kopp kaffe med oss och lite bus med en snabbis :)
Ne nu blir det lite kvällsmat innan det blir sängen och sova sova sova för ny dag i morgon.

Av Sofie Holgersson - 25 februari 2015 22:30

Att lära sig hitta en balans på vardagen, jobb, hälsa, smärta är allt annat än enkelt.

Att ständigt bli påmind om små små steg när man vill ta mega kliv gärna skutt.
Att huvud säger en sak men kroppen en helt annan. Ständig stid mellan psyket och kroppen. Huvudet blir tillfredsställande av promenaderna och frisk luft, kroppen orkar en del men inte så mycket som huvudet. Denna striden ger mig tårar i ögonen, vill så mycket mera än vad min kropp klarar av. Då blir jag påmind av bära och kära vilken resa jag gjort vilken glöd som finns inom mig hur min resa har sätt ut hur vi har kämpat /kämpar ständigt mot kroppen och att göra mitt liv glädje fyllt på bästa sätt. Att inte själv bestämma från dag till dag hur jag skall må och hur jag kan ha allt under kontroll.
Att hitta en värdig balans som gör att man känner sig nöjd och kan njuta av stunden också är så svårt. En del av mig vill bara ställa mig upp och skika hjälp mig en annan del säger kan själv har fått tillräckligt med hjälp med åren.
Jag kämpar ständigt med en kropp som är som en 95 åring första vakna timmarna. För att klara av min dag/vardag krävs det promenader /mjuka rörelse och ett enomt kämpande. Men efter ett pass så känner jag mig som en 50 åring i stället efter yttligare en stund när kroppen börjar pumpa adrenalin så känner jag en smärtlindring en känsla som vara en kort stund men gud så härligt att känna att jag inte vill vika mig för stunden. Sen ger det mig ett grymt självkännsla att jag kan också. Att fått chansen att faktiskt vara behövd på jobbet känns toppen. Att få vara en del av de anställda en toppen känsla och så grymt i kroppen det stärker mitt självförtroende.
Den för att orkar vara mamma oh fru så krävs ytterligare en promenad för att kunna släppa tankarna på jobbet och för att få mera smärtlindring och kämpa vidare. Ständigt att man bara vill hem och dra täcket över huvudet men tyvär så enkelt är inte livet. Inte nog med det så är det så att även jag åker på sjukdomare utöver nervskadan som alltid sitter där. Feber för mig gör allt värre smärtan ökar och lederna värker ännu mera. Jag får nara kämpa på och bita ihop oftast blir det medicin kur vid feber och så för att inte bli helt väck men tyvärr så är det så enkelt att en dag liggandes får jag lida för dagen efter mer / ökad smärta och kroppen vill inte tillbaka till 85 årig tant igen. Men detta är allt annat än enkelt att hitta mig själv i allt detta.
Sen har man en bov i dramat äta rätt och sova för att kroppen och huvudet skall fungera det är allt annat än lätt.

Ibland had man faktiskt bara velat gå och sova så man vaknanr upp och vara en vanlig 27 åring..

Av Sofie Holgersson - 25 februari 2015 18:13

Börjad i söndags kväll att må illa så pass att det vände i magen och åkte upp igen. Men inget mera alls sen inder natten. Gick upp i måndags och skulle gå på gåbandet men fy efter ca 5-10 min så blev jag yr och ännu mera illamående kroppen sa ifån igen kände mig inte sjuk över huvud taget bara trött. Inget mera under dagen alls kvällningen blev det frossa och kände mig helt slut så även tisdagen blev sjuk dag och kämpa på. Låg hela förmiddagen helt slut och frös som en gnu.. men sen vid lunchen började moa och jag fixa lite smått i henens rum även allmänt i källaren, tvättade, bäddade rent m.m kände mig helt okej faktiskt. Så idag blev det jobb.
Kvällen igår passade vi på med mys mys och pysselstund ihop fisen och jag:)

Idag har lider min kropp av att jag varit för passiv mycket smärta i ljumsken :(
Men få börjar lungt. Tror detta har varit min kropps sätt att säga STOPP blivit lite mycket träning för jag mått bra av det men att hitta en balnas är inte enkelt kroppen har gillat det för stunden men baksalget kom senare:(
Men men bara att gilla läget på fredga blir det ny utflykt ett nytt Uppsala besök för lite skustering av programmet. Enkelt fixat och sen lite utflyckt är ju alltid mysigt.
Men först ett tandläkare besöknför moa imorgon :)

Av Sofie Holgersson - 17 februari 2015 20:16

För 2 år sedan när jag stod här hemma med hemtjänst 2 ggr om dagen trodde jag aldrig att jag skulle göra dessa framstegen som jag gjort på denna tid.

Resan hit har varit månade med träning, hitta rätt balans ett eveigt kämpande mot mig själv och ett grymt jävlar i namma. Till alla som mår dåligt jag vet hur det är allt känns meningsläst man vill bara ge upp gå och lägga sig ständigt trött mer tabletter ta man hjälp av men den tuffa sanningen det är ingen långtids lösning på kort sikt ja men hel hets lösning på sikt nej inte enligt mig.
Läkarna är glada för att skriva ut medeciner det har jag i alla fall upplevt. De byter mellan olika preparat och bara till att äta. Men allt har en baksida med läkemedel oxå.
Att lära sig hitta en alternativ smärtlindring tar tid grymt lång tid och ibland att våga testa när man har som ondast är svårt. Men med rätt inställningen att jag kan inte bli sämre så vågade man testa sig fram och för min del så pass att medeciner är till 99% borta de finns vissa dagar då kroppen inte alls vill men innan de åker fram finns många alternativa metoder som testas.

Värmen och jag är bästa kompisar. Men det som jag gör för att hitta balansen hyfsat är faktist träning /promenader till en början var det 10min men har ökat sakta sakta hela tiden. Nu är jag så långt fram att skulle jag inte gå innan och efter jobbet hade jag ej klarat det jobbet alls :( men det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder säger de och så kan det vara. Att gå en sväng efter jobbet rensar tankar och man får fokus på att vara mamma och fru :) något som är guld värt för mig. Att träningen sedan ger mig smärtlindring är ett grymt stort plus i kanten. Att gåbandet i källaren kunde ge mig så mycekt mera eneigi nu kan jag gå och pausa när kroppen vill.

Att hålla kroppen i balans är svårt för en rikigt bra dag vill jag ge allt och lite till men måste Ibland hålla i bromsen och ta det lugnt inte lätt men ibland behövs det oxå. Idag ser mitt liv ut att jag känner mig piggare och gladare. Känner mig behövd både som anställd och mamma /fru. Känslan att jag oxå bidra med positiv energi ibland är toppen. Att orka finnas för andra känns så härligt :)

Har långt kvar innan jag är nöjd men att vara där jag är idag känns som en riktig bra början :)

Av Sofie Holgersson - 11 februari 2015 22:35

Mitt liv i största allmänhet har kretsat kring dessa begrepp hela tiden. Men tror att jag är allt annat än ensam om det. Livets hårda skola är något alla går i dagligen. Vissa dagar är lättare än andra.
Jag har kämpat länge med det negativa och sörjt mitt liv men tack vare Marthina som var så ärlig och berättade hur hon kände sig när hon fick lyssna på mina ord ständigt. Grymt tacksam för denna ärligheten på hög nivå. Det fick mig att tänk om ganska mycket och begreppet lev här och nu fick en mening. Jag ksn inte backa bandet och spola tillbaka. Jag kan inte förytse vad som komma skall. Jag kan vara närvarade här och nu och njuta för varje dag göra det jag känner för och mår bra av.
Jag kan inte finnas för alla andra om jag själv inte står stadigt på jorden med bägge fötterna. Att ständigt känna sig hjälplös gör inte det inre starkare. Man måste hitta saker som gör att man sluta grubbla, ta hand om sig själv och mitt barn även daniel då :) jag har en sak som gör mig starkare att gå det ger inte bara mig smärtlindring utan också slappnar kroppen av och jag drar inte med grubblet vidare med mig hela dagarna. Att stanna upp på vid ett vattenfall att lyssna på fåglarnas kvittrande att dra tre djupa andetag att försöka minska de stressiga faktorerna att hitta sig själv det är inte lätt för mig har det tagit mig många år att komma dit jag är idagsläget. Men kampen är inte över bara att kämpa vidare.
Men glöm inte du kan inte hjälpa andra när du har dålig balans man måste kämpa för att stå stadigt på samma gång :)

God natt på er

Av Sofie Holgersson - 10 februari 2015 19:23

 


Jag fick en kommentar i morse av en kollega som undrade hur det var innan jag började komma igång med kroppen. Jag svarade ärligt att än så länge så länge så är det dåligt men om en stund blir det bättre. Fick ett sådant ärligt svar hur kan du har det så. Men tänkte till lite snabbt och svarade har ju inne så mycket att välja på. Tyvärr kan man inte styra livet vad som har hänt och vad som kommer hända. Utan man MÅSTE göra det bästa av situationen som man kan göra något åt. Livet är allt annat än rätt vist dagarna är allt annat än lätta men man måste ta sig igenom det. Finns ju ett ordspråk rida ut ut stormen och ja lite så är det. Jag får det ibland att låta så enkelt med allt men nej mitt liv och mina val är allt annat än enkla. Finns så många gånger jag vill dra ett täcke över huvudet och bara försvinna, inte finnas inte orkar. Men då får jag stanna upp tänka tillbaka försöka lägga i nästa växel även i motgångarna.
Jag får hitta små ljusglimtar som gör mig glad, se på min familj och känna vänners värme. Ibland kan även vädret göra sitt. 
Jag skall förklara lite kortfattat hur en vanlig dag för mig ser ut. (OBS jag är ingen Robort kan tror det i vissa lägen  :) ) 
Jag är jätte morgontrött men kämpar mig upp kring 6 för att komma igång lite sakta med kroppen. Tar en kopplade ihop med min frukost som oftast är en skål med havregryns gröt. Sen är det dax för Moa att komma igång och se till att hon kommer upp och gör sig iordning ta sina astma mediciner för att hon skall klara av sin dag med. Plocka ihop maten för att ta med till jobbet Sen lämnas Moa på dagis och min resa börjar mot hoby. Är där lite innan jag börjar för att kroppen skall klara av att jobba är jag lite tvingad att ta en promenad på minst 20 min första stegen är tant varning men när jag kliver in på jobbet känner jag mig hyfsad smärtlindrande för att klara jobba en stund. 
Jag jobbar en liten stund brukar hinna med att starta en maskin tvätt och se över läget lite innan det är dax för frukost som det så fint heter eller mellanmål med kollegorna då blir det ofta lite kvarg och en kopp kaffe till. Sen är det min uppgift att plocka undan och se till att det ser okej ut i fikarummet. Sen kan det blir lite olika dagar men ofta blir det packa kola i olika former. Det är helt okej så länge jag är lite rörlig och inte bär tungt. Brukar bli lite skratt oxå :) 
Lunchen är nästa stopp för dagen då man sätter sig och äter igen för att kroppen skall fortsätta fungera och sen för att man måste. Idag insåg jag vid lite mera stillastående jobb behövs ett en sväng ner till lagret och tillbaka för att kroppen skall klara det.
Även fixar det sista i fikarummet och tar hand om tvätten. Sen blir det jobba lite till ca 13.30 Hem ställa bilen oavsett väder blir det minst 30 mins promenad för annars är jag helt dö när familjen väl är hemma promaderna är oftast helt ensamna men ibland har man lyx och får lite sällskap. Även ett litet mellanmål blir det innan Jag hämtar hem min lille fis och myser med henne samtidigt som vi hjälps åt att fixar maten så man den är klar tills Daniel kommer hem. Under tiden maten sköter sig så blir det lite laddning av systemet i kroppen och som tur väl är det trådlöst.
Vi äter sen är jag helt slut. Nattar Moa strax efter 19.30 och sen blir det soffan för min del en stund och sedan sova för att orkar med mig själv dagen efter. Sängen variera tidsmässigt men allt från 21-00 ibland. Förutom när man vaknar upp på soffan och inse att vi somnat bägge två. 
Mitt liv och min värk fungera inte om jag missköter träningen och kosten det påverkar jätte mycket och jag märker det 1-2 dagar senare. Kring 10000 steg om dagen så är det hyfsat med värken.
 
 
Alla dagar är inte den andra lik men mycket av att blir så här. 
Jag har inte så mycket val med mycket men försöker tänka positivt och kämpa på både för min skull min omgivning och framför allt min familjs skull. 
Tack för mig för denna gången. 

Av Sofie Holgersson - 9 februari 2015 22:33

Tiden går snabbt idag är det 2 år sedan man blev fru Holgersson :)
Så mycket Daniel givit mig under alla våra år ihop inte bara moa utan en vän för livet.
Tillsammans är vi starka i alla lägen <3

Jag fixade god mat moa fixade efterrätt för det ville hon ge mamma och pappa :)
Daniel kom hem med en bukett rosor värmer så i hjärtat <3
Kärleken till dig Daniel bli bara starkare du har stöttat mig genom allt och alltid funnits vid min sida.

Presentation

Mitt namn är Sofie Holgersson och jag är 35 år. Här får du läsa om mig och mitt liv som mamma. Hur jag inte ger/gett upp. Utan blivit starkare :)
En kamp mot mig själv och min egna vilja! Där jag bestämmer.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards