sholgersson

Direktlänk till inlägg 17 april 2013

Föreläsningen ang stimulatorn!

Av Sofie Holgersson - 17 april 2013 22:29

Igår kom jag och mamma hem från Uppsala. Att varit en sväng där uppe och fått träffa andra som också har en stimulator inoperera var kul. Synd bra att medelåldern var 50+. Jag fick lära mig mycket nytt som jag fastnade för det är en bred kategori som har fått erbjudande om att göra en sådan här operation. Allt från hjärtsvikt, nervskada, huvudvärk m.m att det finns många olika varianter av de. Den som jag har som sitter innanför ryggraden inne i ryggmärgen. Olika typer av elektroder, de kan även operera in de i nervstammarna så den inrikta sig mera på ett mindre område. När min läkare Andres började göra operationerna för 20 års sedan så kunde man bara sätta igång/stänga av stimulatorn med hjälp av en magnet. Idagsläget har man en annten som man sätter i mot dosan i kroppen sen har man en fjärrkontroll som man sätter igång den med. Jag har på min 3 olika program att välja på även så att den stänger av sig själv efter 59min. Allt detta sköts via en hand dator sköterskan har i Uppsala, hon kan programmera om allt med liten knapptryckning ändra mina inställningar. Det har även blivit så modernt att de kan ändra hur snabbt de elektriska signalerna går i kroppen.
Vi fick chansen att ställa en massa frågor till läkaren och de som kunde allt. Biverkningarna var en fråga, och det ända som har kommit fram under denna undersökning är ökad huvudvärk inget annart. Vi undrade hur många ställen i Sverige som gör denna operationen det var ca 10 olika sjukhus uppåt i landet som gjorde de och de förklarade även att om det görs 200 nyoperationer i Sverige om året så görs 70 av de av Anders läkaren i Uppsala. Det säger ju hur kunnig han är. Det är inte många andra kliniker som är så intresserade av att lära sig mera om systemet.
En fråga som öppnade öronen för mig var detta med MR har man en pacemaker får man inte göra en magnet rönken för att det inte är bra har man fått veta men vi fick veta om vad som kan hända. Batteriet blir jätte varm och ge en allvarliga brännskador även elektroden ger en en brännskador. Så svaret är att va som än händer så får man inte göra en MR under några omständigheter.
Jag pratade efteråt med Anders om det jag har fått höra angående min känselnedsättning/förlamningen i höger benet. Han vill att jag fixar en remis till honom från mitt lansting för han anser att det finns flera undersökningar som man kan kolla vad saker och ting beror på men jag skall inte ge mig så sa han så det blir att inte ge upp. Han gav mig en smula hopp om saker och ting. Så det är bara att kämpa vidare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Holgersson - 11 december 2023 05:36

Det har hänt massor sen sist :) Det stoltaste är nog att Moa blivit gudmor till en liten Dio. Amanda och Mathias har fått en son i sommar och det är deras son Moa är gudmor till ...

Av Sofie Holgersson - 1 juli 2023 22:28

De sista dygnet har man läst mycket om barnet och mamman som omkom vider stenaline i veckan. Som mamma så får man en enorm sorg. Att någon skall behöva gå egonom detta är hemskt. För min dotter kommer jag göra allt och kämpa mot och med henne....

Av Sofie Holgersson - 24 juni 2023 11:54

För mig är det fullt ös hela tiden så kroppen hinner inte alltid med mina svänger. Att vara ensamstående och har en unge med all den viljan går inte alltid ihop. I söndags förra v drog hon dit med elsparken i 20 km i timmen som tur gick det bra...

Av Sofie Holgersson - 12 juni 2023 22:23

Tiden springer iväg och allt sker på en och samma gång

Av Sofie Holgersson - 4 april 2023 06:43

Jag har haft problem men astma och allergi under många år. Allergin har jag haft sen jag var yngre. Astman konstaterades i sambandet med att jag blev mamma. Tyvärr har även Moa fått ta del av båda delarna med både astma och allergi samt lite ti...

Presentation

Mitt namn är Sofie Holgersson och jag är 35 år. Här får du läsa om mig och mitt liv som mamma. Hur jag inte ger/gett upp. Utan blivit starkare :)
En kamp mot mig själv och min egna vilja! Där jag bestämmer.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards