sholgersson

Direktlänk till inlägg 18 november 2014

Alternativ Smärtlindring.

Av Sofie Holgersson - 18 november 2014 20:37

Jag har ju haft min smärta så länge att jag har ju kunnat testa en hel del olika saker. 

Medicinerna har varit en del men i mina ögon är mediciner bara en kortsiktig lösning. Jag kunde inte som 22 åring acceptera att leva ett liv långvarigt på en massa droger som det till slut kändes som. Jag har testat en riktig0t lång lista på olika mediciner men har helt ärligt inte blivit helt hjälp under längre stund men akut smärta helt okej.

Den alternativa smärtlindringen är 10 ggr bättre och man slipper må dåligt i huvudet och få mer problem med kroppen. EX: tarmproblem, dåsighet m .m

 

Nervstimulering:

Detta ligger mig närmst om hjärtat då jag fick min stimulator inopererad men det finns lösning för de som vill testa.
TENS det är elektrisk nervstimulering. Man fäster elektroder på huden över det område som gör ont och en svag elektrisk ström stimulera kroppens egna smärtsystem.
Min stimulator fungera på samma sätt bara att den är inopererad och ständigt igång.

 

Kines tejp:
Jag tejps i olika omgångar för det hjälper musklerna i smärt drabbade området att slappna av.

 

Akupunktur:
Jag har testat två olika former vanlig akupunktur för min nervskada gav det ingen lösning allt det blev ingen  skillnad men däremot mot migrän fungera det toppen har än så långe inte haft något jobbigt migrän anfall.
Har även testat NADA och det är öron akupunktur det är skönt det får min att helt släppa allt och slappna aven stund. Något som fungerade för mig när jag mådde som sämst och var rikligt nere.

 

Massage:

Jag går på taktil stimulering det är berörings massage som jag är helt smärtlindrad i 40 min när jag får den massagen. Jag har turen att min sjukgymnast kan ge detta så än så länge får jag det ca varannan vecka en ca 1 ggr i månaden.  Så skönt.
Det ökar blodcirkulationen och löser upp spänningen.

 

Avspänning/Avslappning:

Det är en bra uppfinning har bara svårt att ta vara på det nu när man är igång.
Det hjälper ofta med att lunga ner andningen och pulsen genom exempel tre djupa andetag det gör man OFTA men lägger mig inte längre och gör en kropps skanning vilket min kropp gillar att göra.

 

Träning:

Att min kropp skall fungera så kräv träning och då är de inget avancerat utan det fungera med enkla promenader där jag få upp lite flås för det ge mig sådan smärtlindring att jag klara av jobbet och jag fixar att orka med allt kring ett normalt liv.
Även haft bassäng träning men det finns inte den tiden just nu.

 

Qontensa:

Det är det värsta jag har gått med på att testa i min resa. det fungera som kajenpeppar effekten man la först på en embla kräm bedövning i över 1 timme sen tog man bort detta och la på någon annan kräm/plåster som brände så fruktansvärt att jag skrek efter en stund. Kroppen plågades något ekstremt. Och det var lite det som var tanken att bota onda med annat ont. Men inget jag rekommendera men jag vet andra som detta fungerat kanon för

 

KYLA/VÄRME:

Det är kanon bra då man mår jätte dåligt. Varma duscha eller mys med värmefilten jag har. Har även handvärmare i vätskan som finns med vid akut jätte ont. Istället för mediciner.
Ibland kan min kropp behöva chockas och då fungera kyla men bara en kort stund för annars blir jag sämre.
Värmekudde, värmedyna eller varmvattenflaska är gamla knep mot exempel mensvärk eller magont. Värmen bör vara över 40 grader för att blockera smärtreceptorena i kroppen säger forskare.

 

KBT:

Kognitiv beteendeterapi tar inte bort smärtan men KBT ökar förmågan att bemästra långvarig smärta och man kan lära sig att acceptera och att leva med det på nya sätt.



Man kan säga att detta är det saker som är mest känt. Mycket har jag fått information av på smärtrehab.

Jag kan säga att jag har varit en jätte försöks kanin. Men idags läget är jag glad att jag har testat så mycket för när jag får en dålig dag är inte vid behovs medicin första lösningen.
Utan värme, motion (Fysiks aktivitet) avspänning, strätchning, massage, kines tejp och enorm vilja hade jag inte fixat mina dagar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Holgersson - 11 december 2023 05:36

Det har hänt massor sen sist :) Det stoltaste är nog att Moa blivit gudmor till en liten Dio. Amanda och Mathias har fått en son i sommar och det är deras son Moa är gudmor till ...

Av Sofie Holgersson - 1 juli 2023 22:28

De sista dygnet har man läst mycket om barnet och mamman som omkom vider stenaline i veckan. Som mamma så får man en enorm sorg. Att någon skall behöva gå egonom detta är hemskt. För min dotter kommer jag göra allt och kämpa mot och med henne....

Av Sofie Holgersson - 24 juni 2023 11:54

För mig är det fullt ös hela tiden så kroppen hinner inte alltid med mina svänger. Att vara ensamstående och har en unge med all den viljan går inte alltid ihop. I söndags förra v drog hon dit med elsparken i 20 km i timmen som tur gick det bra...

Av Sofie Holgersson - 12 juni 2023 22:23

Tiden springer iväg och allt sker på en och samma gång

Av Sofie Holgersson - 4 april 2023 06:43

Jag har haft problem men astma och allergi under många år. Allergin har jag haft sen jag var yngre. Astman konstaterades i sambandet med att jag blev mamma. Tyvärr har även Moa fått ta del av båda delarna med både astma och allergi samt lite ti...

Presentation

Mitt namn är Sofie Holgersson och jag är 35 år. Här får du läsa om mig och mitt liv som mamma. Hur jag inte ger/gett upp. Utan blivit starkare :)
En kamp mot mig själv och min egna vilja! Där jag bestämmer.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards