sholgersson

Direktlänk till inlägg 12 januari 2016

Att göra listor!

Av Sofie Holgersson - 12 januari 2016 18:39

Jag har läst en engelskt blogg inlägg (hör och häpna jag gav mig på en engelsk sida) som handlar om kontroll och lycka hur man skall lyckas med sina dagar och samtidigt vara lycklig. Även om detta med Morgonritualer. De var något jag faktiskt tog åt mig lite av och tänkte faktiskt dela med mig av det som jag fastande för.

Jag trillade in där av en slump när jag läste om to doo list hur det gör att hjärnan faktiskt få slappna av och det fastande jag för. Tror faktiskt att man kan minska stress och framför allt man kanske kommer ihåg det man skulle göra..
Detta med morgonritualer börjar faktiskt inte på morgonen utan redan kvällen innan. 
Denna person hade delat upp det i 7 olika steg.


1/ Ha något att se fram emot Lyckliga morgnar börjar kvällen innan .

Kontrollera innan du går till sängs du har något att se fram emot i morgon .
Detta gör ju att man går och lägger sig med ett smile och man vaknar upp till ett


2) Hantera ditt humör ta det lugnt.
Humör på morgonen påverkar ditt humör för resten av dagen. Men bara för att man vaknat med en dålig start är det aldrig försent att ändra det under dagens gång :)
Allt som ökar din uppfattning om kontroll över en situation - om det faktiskt ökar din kontroll eller inte - kan avsevärt minska din stress nivå.
Detta med stress är en sak jag kan säga av egen erfarenhet att jag mår skit för, jag blir grinig och tjurig. Att vara kontrollerad tror inte jag innebära att man måste kolla klockan. Men min man har sagt en sak länge som jag började jobba efter redan förra året och det är detta med rutin. Att göra samma sak i samma ordning och till slut så går det på automatik och huvudet får en stund vila. Man har till och med tid att bara andas ut på morgonen.

  


3) Ät frukost
Jag tycker att detta är en super viktig sak att göra. Men jag vet att det är många som inte äter frukost. Men jag skulle inte klara av en dag och hålla orken och humöret uppe om jag inte hade ätigt något.

   


4) Gör något du vill
Ha något att se fram emot under dagen inte bara alla måsten hela tiden. Det kan vara allt från att luncha med en vän till träning man gillar.
Jag ska börja att unna mig en stund varje dag till något jag gillar om det blir baka, pyssla ect det vet jag inte ännu men man kanske till och med kan tänka sig att börja läsa en bok.


5 ) Sänd ett "Tack " e- Varje morgon skicka en vän , familjemedlem eller medarbetare ett e-postmeddelande att säga tack för något.
Det handlar om att sprida glädje och uppskattning det kan lika väl vara en sak du säger till någon. Det kan till och med vara en sådan enkel sak som att tacka för att någon höll hissen till dig eller nicka när någon släpper förbi dig.


6) Plan Hur du tar hand om utmaningar Fråga dig själv frågan "Vad är det värsta som kan hända i dag?
Detta är hur du håller dag lycklig. Genom att vara redo.
Vi ser att föreställa vad som kan gå fel, vad som kommer att gå fel, i förväg, innan vi börjar.


7) Pussa någon du älskar
Kärlek kan vara många saker det kan vara till sina barn, sin partner sina djur, sina vänner m.m Det är viktigt att vi sprider kärlek och värme runt varandra alla har faktiskt rätt att känna sig älskade av någon.

   


Summera av texten i det stora hela
Här är morgonritual som kommer att göra dig glad hela dagen  
Har något att se fram emot
planer med en vän är alltid bra .
Hantera ditt humör : inte kontrollera e-post .
Gör vad som ger dig en känsla av kontroll .
Ät frukost.
Gör något du fruktar
Du har viljan .
Och du kommer att känna så mycket bättre efteråt .
Skicka ett " tack" e-post: Ja , det är så enkelt .
 Verkligen.
Planera hur du ska hantera utmaningar:
Tänk på det värsta som kan hända och det förmodligen inte .
Kyssa någon du älskar
Vänta inte . Du kommer att glömma.
Just nu planerar något kul i morgon
Vem säger att vara lycklig måste vara svårt ?

Jag tror att man kan göra det bästa av väldigt många saker och det är nog det man skall sita på för då tror jag att man må som bäst.


Jag läste även att hjärnan kan bara hantera 4 saker åt gången och kan man använda sig av att göra listor så slipper huvudet stängt jobba med dem informationerna och man kanske inte glömmer så mycket som skulle göras.... Jag är väldigt glömsk kan tänka det ska jag göra i morgon men sen kan det gå flera dagar tills det kom upp i huvudet igen och det är inte bra. Att avlasta huvudet tänkandet är en bra sak det kan minska mycket stress och spänning huvudvärk. 


Jag tycker detta var intresat därför vill jag dela med mig kort fatat om det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Holgersson - 11 december 2023 05:36

Det har hänt massor sen sist :) Det stoltaste är nog att Moa blivit gudmor till en liten Dio. Amanda och Mathias har fått en son i sommar och det är deras son Moa är gudmor till ...

Av Sofie Holgersson - 1 juli 2023 22:28

De sista dygnet har man läst mycket om barnet och mamman som omkom vider stenaline i veckan. Som mamma så får man en enorm sorg. Att någon skall behöva gå egonom detta är hemskt. För min dotter kommer jag göra allt och kämpa mot och med henne....

Av Sofie Holgersson - 24 juni 2023 11:54

För mig är det fullt ös hela tiden så kroppen hinner inte alltid med mina svänger. Att vara ensamstående och har en unge med all den viljan går inte alltid ihop. I söndags förra v drog hon dit med elsparken i 20 km i timmen som tur gick det bra...

Av Sofie Holgersson - 12 juni 2023 22:23

Tiden springer iväg och allt sker på en och samma gång

Av Sofie Holgersson - 4 april 2023 06:43

Jag har haft problem men astma och allergi under många år. Allergin har jag haft sen jag var yngre. Astman konstaterades i sambandet med att jag blev mamma. Tyvärr har även Moa fått ta del av båda delarna med både astma och allergi samt lite ti...

Presentation

Mitt namn är Sofie Holgersson och jag är 35 år. Här får du läsa om mig och mitt liv som mamma. Hur jag inte ger/gett upp. Utan blivit starkare :)
En kamp mot mig själv och min egna vilja! Där jag bestämmer.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards